Geluk is een gevoel. Hoe je geluk beleeft, is dus voor iedereen anders. Alleen jij weet hoe gelukkig je bent en dit kan ook per dag en zelfs per moment verschillen. Het goede nieuws is dat je zelf veel invloed op je geluksgevoel hebt. Levensgeluk wordt namelijk voor 50% bepaald door je genetische factoren, 10% door je leefomstandigheden en maar liefst 40% door je mindset. En je mindset kun je zelf beïnvloeden door te veranderen hoe je over jezelf denkt en hoe je met bepaalde omstandigheden omgaat. 

Het kan zijn dat je niet lekker in je vel zit of je voelt je minder gelukkig. Soms weet je dan niet precies waar dat aan ligt. Dat sombere gevoel kan het gevolg zijn van denkpatronen en onbewust gedrag die jarenlang een functie voor je hebben gehad, maar waar je nu last van krijgt. Of je bent je wel bewust van bepaalde patronen waar je eigenlijk vanaf zou willen, maar je weet niet hoe je je daar los van kan maken

We hebben allemaal te maken met denkpatronen en onbewust gedrag die jarenlang een functie voor je hebben gehad. Maar het kan zijn dat je je niet happy voelt en zelf niet weet waardoor precies. Of je bent je bijvoorbeeld wel bewust van bepaalde patronen die je niet meer dienen en waar je eigenlijk vanaf zou willen. 

Juist daar ligt een weg naar geluk. Je kunt je namelijk ontdoen van de (soms opgelegde) denkwijzes die in de loop der jaren onbewust je gedrag en denkpatronen zijn gaan vormen. Je kunt ervoor kiezen om een verandering aan te brengen in de manier waarop je kijkt, hoe je je voelt en hoe je reageert in bepaalde situaties. Zo neem je zelf de regie en geef je je mindset – die voor 40% je geluksgevoel bepaalt! – een grotere rol.

Een belangrijk aspect bij het kunnen ervaren van geluk is bewustzijn: aandacht hebben voor wat er in het huidige moment gebeurt. Dat klinkt makkelijker dan dat het is. Want vaak zijn we bezig met de toekomst of nog aan het nakauwen op dingen uit het verleden. Ook zijn we vaak druk en is haast geboden waardoor we voorbijgaan aan kansen voor (klein) geluk. Het kan helpen om wat vaker aandacht te hebben voor het huidige moment. Of probeer eens stil te staan bij de betekenis die jij geeft aan gedachten en situaties. Je zult ontdekken dat de manier waarop jij denkt écht een verschil maakt in jouw geluksgevoel.

Categories:

Tags: